Zamknij okno

Poprzez to, że nabiał zaśluzowuje organizm, może przyczyniać się do częstszych infekcji, może to również zmniejszyć wydolność tlenową płuc. Mleko odwapnia wbrew powszechnej opinii, a co za tym idzie, zwiększa się ryzyko kontuzji zawodnika.

 

 

Nabiał może powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego, co zdecydowanie zmniejsza komfort trenowania. Powodując „rewolucję” w jelitach, wpływa negatywnie na florę bakteryjną przez co upośledza odporność organizmu, produkcję serotoniny, wchłanianie składników pokarmowych. Nabiał zwiększa ryzyko chorób autoagresywnych, a już sama aktywność fizyczna to większa ilość stanów zapalnych, organizm zatem powinien być wyciszany, a nie dodatkowo stymulowany do walki z własnymi tkankami.

 

Skąd wapń?

 

 

Wiele osób, którym odbierze się przyjemność jedzenia nabiału, zapyta o źródła wapnia. Skoro nabiał wręcz odwapnia, to odstawienie nabiału nie zaszkodzi, a wręcz pomoże. Jeśli jednak obawiamy się o wapń, to znajdziemy go w:

  • Wysoce zmineralizowanej wodzie.
  • Bulionach gotowanych na grubych kościach.
  • Zielonych warzywach.
  • Sezamie (pamiętamy o moczeniu przed zjedzeniem).
  • Skorupkach jaj.

 

Terapia skorupkowa wg Ajwen

 

  • Surowe, wiejskie jaja umyć z odchodów, sparzyć przez 5 s.
  • Rozbić jajo, najlepiej zjeść na surowo, skorupki wysuszyć i zmielić w młynku lub rozkruszyć moździerzem.
  • Zalać sokiem z cytryny, tak by je przykryć – wystarczy nawet 1 cytryna, ale można użyć więcej.
  • Zostawić na 2–3 dni w chłodnym miejscu.
  • Cytryna wyciągnie wapń ze skorupek i sprawi, że będzie jeszcze bardziej biodostępny.
  • 1 skorupka waży 8 g, optymalna porcja to 1 g rano i 1 g wieczorem przez 30 dni 2 razy w roku.
  • Jak podzielić sok? Sok ze zmieloną skorupką podziel na 4 kieliszki, każdy kieliszek na 1 dzień (zawiera 2 g skorupki).
  • Co 2 dni przygotuj kolejną porcję, tym sposobem nie zabraknie nalewki przez 30 dni.

 

 

Powyższy fragment pochodzi z artykułu autorstwa Iwony Wierzbickiej „Dieta bez glutenu i bez nabiału – dlaczego ma wpływ na wyniki sportowe” opublikowanego w nr 5/2015 (12) czasopisma „Asystent Trenera”. W artykule autorka, która jest dietetykiem klinicznym i trenerem personalnym, właścicielką poradni ajwen i twórczynią portalu dietetycznego ajwendieta.pl i portalu ajwen.tv zajmuje się m.in. zagadnieniami:

 

  • Co złego w glutenie?
  • Nietolerancja na gluten
  • Co może „atakować” czy „psuć” gluten
  • Czy można wykonać badania?
  • Na co zwrócić uwagę przy badaniach?
  • Eliminacja glutenu z diety
  • Produkty mleczne a zdrowie

 

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”

Już dziś zamów!!!

 

 

 

 

Newsletter

Chcesz być informowany o każdym nowym artykule, jaki pojawi się na stronie?

Zapisz się na bezpłatny serwis e-mail!

 





Partnerzy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dieta i odżywki

Kontuzje i zapobieganie

Psychologia

copyright 2009-2015 © asystent-trenera
projekt i wykonanie: bal-comp.pl

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.