- Treningi
- Ćwiczenia treningowe
- Dieta i odżywki
- Formacje i taktyki
- Kontuzje leczenie
- Psychologia
Najkrócej rzecz ujmując, informacja zwrotna to reakcja jakiejś osoby (np. trenera) na postawę, zachowanie innej osoby (np. zawodnika), mające na celu w sposób świadomy i celowy ukierunkować proces uczenia się tego drugiego (zawodnika).
Aby informacja zwrotna była skuteczna, czyli była impulsem do rozwoju, musi zawierać 4 elementy:
ZASADY PRZEKAZYWANIA USTNEJ INFORMACJI ZWROTNEJ |
|
ZASADA |
UZASADNIENIE |
1. Nie oceniać, nie osądzać, a opisywać wrażenie. |
W przeciwnym razie IZ będzie traktowana jako nieuzasadniona krytyka. |
2. IZ powinna odnosić się do konkretnego zachowania czy działania. |
Tylko wtedy odbiorca ma szansę zmiany, doskonalenia swojego działania. |
3. IZ powinna być formułowana jasno |
Nieprecyzyjna IZ prowadzi do nieporozumień, utrudnia formułowanie wniosków. |
4. IZ powinna być przekazywana możliwie bezpośrednio po sytuacji, zdarzeniu. |
W innym przypadku zawodnik może mieć trudność z połączeniem faktów i nie zauważyć związku przyczynowo-skutkowego. |
5. Komunikat zwrotny musi odwoływać się do zachowania, które można zmienić, na które zawodnik ma wpływ. |
Na nic zda się zwracanie uwagi na niedociągnięcia, na których zmianę nie mamy wpływu. |
6. Przekazując IZ, musimy brać pod uwagę aktualną kondycję psychiczną własną i odbiorcy. |
Przy silnym obciążeniu psychicznym (np. stres, lęk) człowiek nie jest w stanie przekazywać ani odbierać IZ zgodnie z zasadami. |
7. Należy przekazywać również pozytywną IZ. |
Pozytywna IZ, zwłaszcza na początku rozmowy poprawia jej atmosferę, co sprawia, że łatwiej jest odbiorcy przyjąć później informacje trudniejsze, krytyczne. Jeśli trudno znaleźć pozytywną informację, warto jest choćby zauważyć i docenić wysiłek. |
8. Warto zadbać o właściwą atmosferę. |
Wytworzenie atmosfery zaufania, zapewnienie komfortu czasowego, odpowiedniego miejsca oraz okazanie empatii, szacunku i otwartości jest warunkiem koniecznym podczas przekazywania IZ. |
9. Należy pamiętać o zasadach skutecznego komunikowania się. |
Aby komunikat został w pełni przyjęty, ważna jest nie tylko jego treść, ale także właściwy ton, tempo przekazu, mowa ciała, aktywne słuchanie, obserwowanie odbiorcy oraz zadawanie pytań. |
Tabela przygotowana na podstawie: Autoewaluacja w szkole, red. E. Tołwińska-Królikowska, Warszawa, 2002
Powyższe zasady pomogą nam – trenerom udzielać informacji zwrotnych skutecznie, a skuteczne udzielanie informacji zwrotnych, połączone z zagadnieniami poruszanymi przez nas w poprzednich artykułach, tj. z pracą w oparciu o cele, kryteria i wyznaczniki sukcesu, przybliża nas do stawania się Trenerem Kompletnym!
Powyższy fragment pochodzi z artykułu „Prowadząc Piłkarza – prowadząc Dziecko, czyli słów kilka o udzielaniu informacji zwrotnej oraz o ocenie koleżeńskiej i samoocenie” opublikowanego w nr 6/2016 (19) czasopisma „Asystent Trenera”.