To, jak będzie wyglądał czas w czasie przerwy, zależy w dużej mierze od tego, jaka była pierwsza połowa. Dlatego właśnie dobrze być przygotowanym na różne warianty „poprowadzenia przerwy”.

 

Możliwe działania trenera zależą jednak również od innych czynników (np. znajomość charakterów swoich zawodników). Może się więc okazać, że podpunkty z danego wiersza (np. zgodnie z oczekiwaniami) będą równie dobrze pasować do innego wiersza (np. powyżej oczekiwań).

 

Pierwsza połowa

Możliwe działania trenera w przerwie

Poniżej oczekiwań

Słaba i chaotyczna gra zespołu, np. przeciwnik na prowadzeniu lub remis z niżej notowanym rywalem

 

  • Jeśli słaba gra wynika z niedostosowania planu/taktyki – wówczas jasna decyzja o zmianie planu i wskazanie zawodnikom konkretnych sposobów zachowania i ustawienia w II połowie.
  • Jeśli słaba gra wynika z czynnika mentalnego (np. rozkojarzenie), wówczas „wstrząs” może być potrzebny – jeśli wiemy/czujemy, że zawodnicy zareagują na to mobilizacją.
  • Pozwolenie zawodnikom omówić między sobą przyczyny słabej gry i wnioski na II połowę

 

Zgodnie z oczekiwaniami

Gra układa się raczej zgodnie z planem, przyzwoita postawa zespołu

 

  • Jeśli widzimy pełną mobilizację w zespole i bojowe nastawienie na II połowę, to często wystarczy dać zawodnikom czas na regenerację, ewentualnie docenić konkretne zachowania i dodać kilka wskazówek.
  • Jeśli mecz kosztuje dużo sił i energii a przed zawodnikami jeszcze „drugie tyle” – kluczowe może być zainspirowanie zawodników pomysłem i pozytywną wizją na II połowę

 

Powyżej oczekiwań

Zespół realizuje założenia „z nawiązką”, „wszystko wychodzi”, np. prowadzenie z zespołem dużo wyżej notowanym

 

  • Jeśli widać u zawodników samozadowolenie lub zbytnie uspokojenie – warto pobudzić, wzmóc ich czujność, ożywić (krótkie, stanowcze, motywujące komunikaty).
  • Jeśli pierwsza połowa była burzliwa i emocjonalna – wówczas ważne jest uspokojenie zespołu i przekazanie kilku merytorycznych uwag.
  • Uwrażliwienie zawodników, by od początku II połowy byli myślami „tu i teraz” – skupiali się tylko na każdej kolejnej akcji (zostawili przeszłość i nie rozważali przyszłości). I tak do końcowego gwizdka

 

 

Powyższa tabela pochodzi z artykułu „Nasze 900 sekund” opublikowanego w nr 1/2016 (14) czasopisma „Asystent Trenera”. W artykule autorzy (psychologowie): Tomasz Kurach i Marcin Sobczyk starają się pokazać jak wiele aspektów może mieć znaczenie w „fazie przerwy” i że warto optymalnie dobrać proporcje poszczególnych działań, dostosowujące je do sytuacji w meczu i charakterystyki własnego zespołu.

 

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”