Czytając artykuły i śledząc lektury trenerskie, widzimy mnóstwo merytoryki, ćwiczeń, szkoleń. Fachowa wiedza to niewątpliwie fundament i główne ogniowo pracy trenera, jednak, żeby teoria mogła iść w parze z praktyką, musi być w odpowiedni sposób „opakowana”. Zawodnicy nie dość, że powinni ją zrozumieć, potrafić ją wykonać, to dodatkowo zrozumieć potrzebę, po co ona jest.

Autorzy są trenerami piłki nożnej z kilkuletnim stażem pracy z najmłodszymi piłkarzami. Specjalizują się w treningach z dziećmi w wieku 4-12 lat. W swojej pracy trenerskiej wykorzystują wiedzę z zakresu psychologii sportu (absolwenci Uniwersytetu SWPS). Założyli Ferajnę - pierwszą w Polsce Akademię Rozwoju poprzez Sport, gdzie prowadzą zajęcia według zasad Double Goal Coaching.

Tym razem, trenerze, nie będzie to artykuł o bezpośrednim wspieraniu rozwoju zawodników. Pomówimy raczej o Tobie, o trudnościach, które napotykamy w zawodzie trenera i o rzadko omawianych, „ciemniejszych” aspektach naszej pracy.

O wyniku mówi się w futbolu najczęściej – analizując, kalkulując i prognozując. Jednocześnie zwiększając tym samym presję u innych i u siebie. Cele wynikowe to dla piłkarzy codzienność. Ale czy rzeczywiście powinny ciągle stać na piedestale?

Nowy napastnik, aby nie podążyć drogą wydeptaną przez wielu bohaterów nieudanych transferów musi natychmiast poradzić sobie z ogromnym obciążeniem. Co może być jego orężem w tej nierównej walce? I dlaczego niektórzy piłkarze potrafią nie tylko świetnie radzić sobie pod wielką presją, ale wydają się też stawać mocniejsi z każdą pokonywaną trudnością?

Boiskowe wydarzenia nie zawsze kształtują się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Wysokiej klasy napastnik powinien mieć strategie, które pozwolą mu błyskawicznie poradzić sobie z błędami, które popełnił.

To nie jest artykuł, w którym odkrywam sieć tajemnego spisku przeciwko nam – trenerom. Nie demaskuję tego, co sprzysięga się, aby nam szkodzić i dyskredytować nas na każdym kroku. To tekst o nas. Tekst, który będzie bolał, irytował, męczył. Tekst, który będziecie odkładać, ale do którego może wrócicie. Aby zmienić nie innych, ale właśnie nas. Na lepsze…

Bycie w centrum uwagi, szacunek w gronie rówieśników i uznanie w oczach trenera. Niemal każdy młody piłkarz czuje się wyjątkowo, gdy uda mu się zdobyć wymarzoną bramkę, czy chociażby wykorzystać dobrą sytuację na boisku. Wiara we własny sukces, często niestety sprowadza się do dyskryminacji słabszych zawodników. Akademia Piłkarska Reissa, wychodząc naprzeciw narastającemu problemowi w gronie młodych adeptów futbolu, zaprasza do udziału w akcji społecznej „Nie myśl o sobie – wspieraj innych”.

W przypadku rozwoju talentów – i ogólnie – rozwoju sportowym dzieci bardzo często popełniamy błędy. Przedstawię je wam jako 5 głównych grzechów identyfikowania talentów.

Według badań – początkujący piłkarze poświęcają zwykle na obserwację piłki dużo więcej czasu niż zawodnicy bardziej zaawansowani. Natomiast piłkarze, których często określamy jako „lepiej czytających grę”, nierzadko uzyskują przewagę, ponieważ wiedzą „gdzie” i „kiedy” skierować swój wzrok.

Newsletter