W większości przypadków, jako szkoleniowcy – koncentrujemy się głównie na grze ofensywnej, pomijając działania obronne swoich podopiecznych. Dlatego poniżej przedstawione zostały gry, których celem jest nauka działań obronnych na bazie współpracy z partnerami z drużyny.

 

Często rola zawodników grających w defensywie w dużym uogólnieniu sprowadza się do przerwania akcji, odbioru piłki, a następnie do skutecznego oddania futbolówki ofensywnym graczom. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że znaczna część tych działań wynika z przypadku, a nie z powtarzalnych i wyuczonych nawyków ruchowych opartych na wiedzy i zrozumieniu gry, jaką jest piłka nożna.

 

Prezentowane przykłady gier stosowane są z grupą zawodników U11, trenujących piłkę nożną od blisko 5 lat. Warto zaznaczyć, że proponowane formy gier mają bardzo kompleksowe zastosowanie i mogą być również wykorzystywane przy doskonaleniu fazy ataku. Ze względu na potrzeby tego artykułu koncentracja i uwaga trenera powinna być skierowana na działania defensywne.

 

Reakcja zawodników po stracie piłki

 

Pytanie: co zawodnicy powinni wiedzieć po rozegraniu prezentowanych gier?

Odpowiedź:

  • po stracie dążymy do natychmiastowego odbioru piłki,
  • zawodnik, który stracił piłkę (jeśli jest taka możliwość), jest pierwszym, który walczy o jej odbiór.

 

Gra nr 1

 

 

Gra, w której jedna drużyna (czerwona) utrzymuje się przy piłce (można określić liczbę kontaktów), a druga pełni funkcję biernych obrońców, którzy poruszają się względem piłki (nie odbierają jej).

 

Na komendę trenera „strata”, zadaniem „czerwonego” zawodnika będącego w danym momencie przy piłce jest wykonać podanie do gracza drużyny przeciwnej (niebiescy), po czym cały jego zespół szybko przechodzi do indywidualnego krycia.

 

Uwagi:

  • „niebieski” zawodnik przyjmuję piłkę i czeka, aż drużyna tracąca ją szybko zareaguje i pokryje indywidualnie pozostałych niebieskich graczy (zwracamy uwagę na poprawną postawę i ustawienie względem piłki i przeciwnika),
  • na sygnał „strata” unikamy krótkiego podania,
  • aby ograniczyć czas skutecznej interwencji, zwracamy uwagę, aby pokryć najbliższego zawodnika.

 

Modyfikacja:

Po podaniu („stracie piłki”) przez czerwonych, zadaniem niebieskich jest jak najdłuższe utrzymanie się przy niej (liczymy czas).

 

Gra nr 2

 

 

Drużyna czerwona na wyznaczonym polu gra na utrzymanie się przy piłce. Niebiescy po odbiorze starają się jak najszybciej zdobyć gola na jedną z 4 bramek, wymieniając wcześniej podanie z dowolnym zawodnikiem zewnętrznym.

 

Zadaniem czerwonych jest jak najszybciej odebrać piłkę po wcześniejszej stracie i znowu przejść do gry na utrzymanie.

 

Uwagi:

Zwracamy szczególną uwagę na natychmiastową reakcję po utracie piłki (szybki odbiór). Mniej interesuje nas w tym przypadku zdobycie bramki niż szybki odbiór piłki.

 

Modyfikacja:

Drużyna czerwona, grając na utrzymanie, wykorzystuje zawodników zewnętrznych, natomiast niebiescy starają się zdobyć bramkę, grając tylko w obrębie swoich zawodników ze środka.

 

Więcej na ten temat przeczytać można w artykule „Gra defensywna na etapie „młodzika” (junior D)” opublikowanym w nr 7 (6/2014) czasopisma „Asystent Trenera”.

 

W artykule przedstawiony został zbiór pojedynczych gier, których celem jest nauka działań obronnych na bazie współpracy z partnerami z drużyny, takich jak:

  • Reakcja zawodników po stracie piłki
  • Asekuracja partnera
  • Opóźnianie ataku rywala
  • Zawężenie pola gry

 

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”