Zabawa w berka z reguły nie jest specjalnie uporządkowana jeśli chodzi o poruszanie się w niej zawodników. W przedstawionej propozycji jest to ściśle określone do momentu kiedy trener nie da sygnału. Niby prosta w przebiegu zabawa, a jednak wymagająca od ćwiczących szybkich reakcji, orientacji w przestrzeni czy zdolności sprzężenia ruchów.

Nową propozycją ćwiczenia tygodnia będzie kolejna gra na utrzymanie się przy piłce z zadaniem dodatkowym. Jej głównym zadaniem oprócz „szanowania” futbolówki to tzw. geometria gry. Pod tym hasłem nie kryje się nic innego jak przenoszenie ciężaru gry oraz wykorzystanie wolnych sektorów boiska, do których należy kierować podanie w myśl zasady, że dobry zawodnik to nie ten co podaje piłkę do ustawionego partnera, tylko ten co podaje piłkę w miejsce, gdzie zaraz partner będzie.

Schemat ustawienia akcesoriów treningowych pozwala na liczne modyfikacje zadań służących do realizacji założonych celów szkoleniowych względem swojej grupy. Główną ideą prezentowanej gry to oprócz utrzymania się przy piłce czy wszechstronnej gry 1 × 1, doskonalenie typowych działań boiskowych dla zawodników grających na pozycji bramkarza, bocznych obrońców/pomocników czy środkowych napastników, ale to już wyższy poziom wtajemniczenia…

Kolejna propozycja tygodnia dotyczy szybkości reakcji. W podstawowej wersji, ćwiczenie odbywa się bez udziału piłki, aby „załapać” o co w nim chodzi i trochę się rozruszać. W kolejnych modyfikacjach dodajemy futbolówkę, tak aby „suche” ćwiczenie było jak najbardziej związane z grą w piłkę nożną.

Tym razem propozycja gry dla bardziej zaawansowanych grup w wieku 10–12 lat. Gra, w której celem oprócz utrzymania się przy piłce, jest skuteczne przejście z obrony do ataku, za pomocą celnego podania po odbiorze piłki. Dynamiczna i szybka gra o wielu zmiennych powoduje, że koncentracja i zaangażowanie zawodników jest na wysokim poziomie. Wszyscy są „pod grą”. Dla bardziej zorganizowanych grup, rolę zawodników zewnętrznych mogą przyjąć odpowiednio bramkarze, boczni obrońcy oraz środkowi pomocnicy.

Kolejna propozycja ćwiczenia tygodnia skierowana jest przede wszystkim do młodszych grup treningowych. Rywalizacja w formie wyścigów jest bardzo lubiana przez dzieci. Daje im dużo frajdy i motywuje do zwycięstwa. Przy odpowiedniej argumentacji punktowej i modyfikacji kolejnych prób dostarczy Waszym podopiecznym dużej dawki emocji. Spróbujcie…

Tym razem ćwiczenie o charakterze biegowo-zręcznościowym. Przy właściwym doborze przyborów i odległości z powodzeniem można je zastosować we wszystkich grupach szkoleniowych. Z pewnością jest ciekawą i efektowną propozycją, którą powinno się stosować na początku zajęć. Idealna forma pobudzenia i rozruszania przyszłych piłkarskich „potworów”.

Kolejna propozycja ćwiczenia tygodnia to gra, w której odbywa się rywalizacja 1 × 1 (w pierwotnej wersji) lub 2 × 1 (po modyfikacji). To doskonała propozycja, w myśl zasady KOMUNIKACJA– DECYZJA – WYKONANIE. Dzięki prostemu schematowi rozstawienia przyborów treningowych, całą jednostkę treningową można spokojnie przeprowadzić w oparciu o prezentowany układ.

Kolejna propozycja to ciekawa gra z punktu widzenia zawodnika gdyż odbywa się w małych składach (częsty kontakt z piłką), doskonali się umiejętności utrzymania się przy piłce, jak również zdobywanie bramek. Z punktu widzenia trenera, występują w niej przede wszystkim tzw. fazy przejściowe, tj. przejście z obrony do ataku. Spróbujcie wykorzystać ją w swoich zajęciach i zmodyfikować według własnych potrzeb i możliwości.

Dzięki naszej współpracy z Pawłem Jędrzejewskim, trenerem koordynatorem FA postanowiliśmy raz na 7 dni publikować propozycję tzw. ćwiczenia tygodnia. Jego głównym celem jest zbudowanie własnej bazy ćwiczeń, którą będzie można wykorzystywać w różnego rodzaju konfiguracjach czy potrzebach.

Newsletter