Przedstawiona gra jest przykładowym środkiem treningowym doskonalącym grę ofensywną i pochodzi z artykułu „Praca opiera się na zaufaniu”. W artykule tym swoją wiedzą dzieli się sztab szkoleniowy Miedzi Legnica z Dominikiem Nowakiem na czele.

Metoda kompleksowa jest wypadkową metody analitycznej i syntetycznej, stanowi bowiem formalne połączenie tych metod z zaakcentowaniem jednej z nich. Wydaje się, że takie nauczanie ze względu na dużą aktywność zawodników może być z dużym powodzeniem wykorzystywane właśnie w efektywnym szkoleniu.

Zaprezentowane poniżej ćwiczenie ma wyłącznie charakter przykładowy. Ma reprezentować konkretne grupy środków. Wskazuje tylko pewne podejście do organizowania środków w treningu – powinno być wplatane do zajęć jako bodziec dodatkowy, uzupełniający główny temat zajęć.

Temat przygotowania motorycznego w piłce nożnej jest bardzo obszerny i tak naprawdę trudno o aksjomaty rządzące tym obszarem. Celem oczywiście jest optymalne przygotowanie zawodnika do zawodowego uprawiania sportu, jednak dróg wiodących do tego jest bardzo wiele. Jednym z wyzwań, które bezpośrednio dotyka trenerów prowadzących zespoły, jest integracja środków techniczno-taktycznych wraz z treściami motorycznymi.

Bardzo istotną fazą we współczesnym futbolu jest faza przejścia z obrony do ataku, czyli krótka chwila, podczas której obrona drużyny przeciwnej jest zdezorganizowana. Istotnymi elementami podczas fazy przejścia z obrony do ataku jest miejsce odbioru piłki, działania, jakie podejmują zawodnicy podczas próby kontrataku, wynik, który determinuje działania piłkarzy, oraz zawodnicy, których posiadamy w drużynie.

Zagadnienie projektowania gier jest niesamowicie ważne, a zarazem trudne i przysparzające najwięcej problemów trenerom w tym, by stworzyć jak najlepsze środowisko do pracy nad konkretnym konceptem (celem) treningowym. Wielu szkoleniowców szybko się zniechęca, kiedy po przygotowaniu gry treningowej w domu na boisku widzą, że dynamika tej gry nie jest taka, jaką zaplanowali, a przez to osiąganie przez zawodnika celu treningowego może być znacznie utrudnione.

W meczu piłkarskim można zauważyć sytuacje walki sportowej, gdzie nawet w prostych zadaniach zawodnik popełnia błędy. Często powodem takiego stanu rzeczy są nie tylko braki w przygotowaniu techniczno-taktycznym, ale właśnie koncentracja uwagi.

Zdaniem autorów niemieckiego systemu szkolenia utalentowanej młodzieży 50% czasu zajęć z piłki nożnej powinny stanowić różne gry. Podobna tendencja dominuje w Hiszpanii i Holandii, gdzie trening piłki nożnej odbywa się głównie poprzez różne formy gier.

Kształtowanie orientacji przestrzennej w szkoleniu piłkarza jest znaczące, gdyż działalność zawodnika podczas gry wymaga dużego zakresu pola widzenia (rozwoju widzenia centralnego, obwodowego – peryferycznego i głębokiego).

Dla każdego trenera „trening w trudnych warunkach” może oznaczać zupełnie coś innego. Zdarza się, że „trudne warunki” nie wynikają z braku finansów klubowych, lecz z niedociągnięć w organizacji i zarządzaniu, np. sprzętem sportowym.

Newsletter