Zaprezentowana poniżej gra zadaniowa pochodzi z konspektu jednostki treningowej opublikowanego w artykule „GNK Dinamo Zagrzeb. Opis stażu trenerskiego + konspekt jednostki treningowej drużyn U8 i U12”. Artykuł można znaleźć w nr 2/2023 (53) czasopisma Asystent Trenera.

Poniższe ćwiczenie pochodzi z artykułu „Specyfika pracy w kobiecej piłce nożnej oraz różnice w treningu dziewcząt i chłopców” autorstwa Marcin Wojdy, trenera drużyny kobiet UKS Ząbkovia Ząbki (1. liga).

Przykładowe ćwiczenie w formie fragmentów gry z wykorzystaniem metody Life Kinetik.

Gra pochodzi z artykułu „Wybrane aspekty holenderskiej wizji szkolenia z Zeist”, którego autorem jest Mateusz Kaczor. Z całością można się zapoznać w nr 2/2021 (43) czasopisma Asystent Trenera.

Można zaobserwować, że w młodszych grupach wiekowych trenerzy podczas meczów podpowiadają swoim zawodnikom, jak mają się zachować, gdy stracą piłkę, bądź jak mają przejść do szybkiego ataku, gdy przechwycą piłkę. Wszystkich te umiejętności jesteśmy w stanie nauczyć zawodników w trakcie treningów i to w ich ulubionej formie, jakimi są małe gry. Poniżej przykład jednej z nich.

Opublikowane poniżej ćwiczenie to wybrany środek treningowy zaprezentowany w artykule „Wokół systemu 1–3–6–1. Część II. Budowanie gry w strefie średniej i wysokiej” opublikowanym w nr 6/2020 (41) czasopisma „Asystent Trenera”.

W trakcie 90 min meczu mistrzowskiego czołowe drużyny europejskie pokonują często ponad 110 kilometrów, z czego aż ok. 10 km bardzo intensywnie (powyżej 20 km/h). Na ten dystans składa się też około 1000 wysiłków eksplozywnych (sprintów powyżej 25 km/h) na drużynę. Świadczy to o niesamowicie wysokim poziomie przygotowania wytrzymałościowego cechującym współczesnych piłkarzy.

W poniższej grze zajmiemy się kwestią wykańczania akcji. Wiele bramek pada z obrębu pola karnego, a zatem założenia są takie: wiele bramek, wielu bramkarzy, mały plac gry, mało zawodników. Chodzi o to, aby zawsze oddawać jak najwięcej strzałów. Oddając bowiem dużo strzałów, musi się w końcu udać!

Wymagania boiskowe dotyczące poruszania się zawodnika są zgoła różne od wymagań, jakie są stawiane sprinterom na bieżni. Dlatego też szybkość w czasie gry będzie różniła się od szybkości w rozumieniu stricte konkurencji lekko atletycznych. Niemniej jednak dzięki mentorom w zakresie treningu motorycznego jak, np. Ian Jeffreys, możemy w poukładany sposób zapoznać się z udoskonaloną koncepcją treningu szybkości w grach zespołowych.

Zaprezentowana poniżej gra jest jednym z 27 przykładowych ćwiczeń kształtujących współdziałania w grze, które w swoim artykule wskazał prof. dr hab. Henryk Duda. Cały artykuł znajdziecie w nr 4/2020 (39) czasopisma „Asystent Trenera”.

Newsletter