Temat przygotowania motorycznego w piłce nożnej jest bardzo obszerny i tak naprawdę trudno o aksjomaty rządzące tym obszarem. Celem oczywiście jest optymalne przygotowanie zawodnika do zawodowego uprawiania sportu, jednak dróg wiodących do tego jest bardzo wiele. Jednym z wyzwań, które bezpośrednio dotyka trenerów prowadzących zespoły, jest integracja środków techniczno-taktycznych wraz z treściami motorycznymi.

We współczesnym treningu motorycznym trening funkcjonalny odgrywa istotną rolę. Całość procesu treningowego, jego struktura i planowanie wymaga optymalizacji i usystematyzowania działań ukierunkowanych na poprawę zdolności motorycznych wymaganych w danej dyscyplinie.

Kiedy mówimy o poprawie siły kopnięcia, wielu trenerów skupia się tylko i wyłącznie na doskonaleniu techniki. Jest to oczywiście ogromnie ważne, jednakże element odpowiedniego przygotowania fizycznego pod tym kątem będzie miał również duży wpływ na to, z jaką siłą zawodnik może kopnąć piłkę.

Niemal wszystkie publikacje, przeznaczone dla trenerów piłki nożnej są przygotowane pod kątem futbolu zawodowego. Niewiele miejsca poświęca się natomiast podstawie piłkarskiej piramidy, czyli pracy z amatorami.

W treningu piłkarskim ważną umiejętnością jest sprawne operowanie obiema nogami. Umiejętność odpowiedniego skoordynowania ruchów po stronie „gorszej” będzie miała wpływ na możliwości techniczne i motoryczne zawodnika.

Za pomocą poniższego ćwiczenia możemy rozwijać moc anaerobową wykorzystując do tego jeden z wariantów sytuacji 1 × 1. Organizacja ćwiczenia zachęca zawodników do dryblingu, oddawania strzałów i zmiany kierunku z maksymalną intensywnością.

Dodanie elementu zabawy i rywalizacji do ćwiczeń związanych z motoryką zawsze dobrze wpływa na psychikę zawodników i pobudza ich do ciężkiej pracy. Poniżej przykład takiego ćwiczenia interwałowego, które oprócz przygotowania fizycznego kształtuje również technikę prowadzenia piłki w pełnym biegu.

Dzięki uprzejmości Kamila Glika trenerzy Dolcanu Ząbki – Robert Podoliński i Michał Pulkowski – mieli możliwość obejrzenia dwóch meczów Serie A drużyny Torino FC (z Catanią Calcio – 24 listopada 2013 r., oraz z drużyną Genoa CFC – 30 listopada 2013 r.), a także mikrocyklu treningowego. Zaprezentowany w nr 2 (1/2014) czasopisma „Asystent Trenera" mikrocykl odbył się w dniach 26–30 listopada 2013 r., czyli pomiędzy wymienionymi powyżej meczami o mistrzostwo Włoch.

W poniższym ćwiczeniu zawodnik przyjmuje zagraną do niego piłkę, a następnie podaje ją dalej i wykonuje start. Dzięki tym krótkim startom po wykonaniu podania pracujemy nad wytrzymałością tlenową zawodników.

Poniższe ćwiczenie obwodowe jest proste do przeprowadzenia, zawodnicy mają dużo zabawy podczas jego wykonywania, a przy okazji ciężko pracują nad formą fizyczną. Podczas ćwiczenia zawodnicy oddaję mnóstwo strzałów na bramkę (z różnych kątów), co sprawia, że nie trzeba ich zbytnio motywować do pracy. Dodatkowo, podczas tej sesji treningowej będą również sytuacje 1 x1, strzały z dystansu, dośrodkowania i wykańczanie akcji z bliska.

Poniższe ćwiczenia na stacjach są dobrym sposobem, aby pracować nad kondycją zawodników, a także ich umiejętnościami technicznymi. Na wszystkich pięciu stacjach pracujemy z piłkami doskonaląc podania, pierwszy kontakt oraz prowadzenie piłki. Pomimo zmęczenia kluczowe jest prawidłowe wykonywanie zadań, czyli dobra technika.

Newsletter