Poniżej, krok po kroku, wyjaśniona została procedura punktowania zawodników za poszczególne elementy gry. Przed przystąpieniem do opracowania sposobu kontroli działań zawodników w grze w piłkę nożną należy przyjąć pewne założenia.

 

 

Założenia przed opracowaniem sposobu kontroli działań zawodników

 

  1. Wyszczególnione działania wynikają z przyjętej koncepcji prowadzenia gry zakładającej, iż wszyscy zawodnicy w zależności od rozwoju sytuacji realizują zarówno zadania obronne, jak i ofensywne, z uwzględnieniem wymienności pozycji dokonywanej przez zawodników w trakcie poszczególnych akcji.

 

  1. Poszczególni zawodnicy realizować będą założone zadania obronne, jak i ofensywne, przy czym procentowy udział poszczególnych działań uzależniony jest głównie od pozycji wyjściowej, zajmowanej przez zawodnika w grze, od zadań postawionych przez trenera oraz od poziomu sportowego przeciwnika.

 

  1. Wyszczególniono zadania indywidualne, względnie niezależne od działań partnerów , bezpośrednio prowadzące do realizacji celów gry, np. pojedynków „jeden na jeden” z piłką lub gdy piłkę posiada przeciwnik (działania indywidualne).

 

  1. Wyszczególniono działania, które umożliwiały bezpośrednią realizację celów gry w sytuacji skoordynowanego ich wykonania z działaniami partnerów, np. próbę odbioru piłki jednocześnie przez dwóch obrońców, grę na tzw. spalony, podania piłki do partnera (działania grupowe).

 

  1. Wyszczególniono działania , które wymagały skoordynowania z działaniami partnerów, jednak jedynie pośrednio prowadziły do realizacji celów gry, czyli ułatwiły ich realizację np. ustawianie i przemieszczanie się graczy zgodnie z przyjętą koncepcją organizacji gry całego zespołu, np.1-3-5-2, asekuracja działań partnerów i wzajemne przekazywanie „pilnowanych przeciwników”, przemieszczanie się w działaniach ofensywnych całego zespołu celem otrzymania podania, przy czym nie uwzględniono ich w arkuszu obserwacji, a ich weryfikacja następowała w oparciu o bezpośrednie wykorzystanie kierowania „przez reagowanie na wyjątki”.

 

  1. Wyszczególnione działania dotyczyły zadań stawianych zawodnikom, przy czym uwzględniano zarówno skuteczne, jak i nieskuteczne ich wykonanie. W poniższej tabeli przedstawiamy sposób rejestracji skuteczności gry w meczu.

 

  1. Zarejestrowane na arkuszu obserwacji działania stanowiły podstawę do szacunkowej oceny skuteczności i aktywności działań poszczególnych zawodników grających w polu. Ocena końcowa wyrażona w punktach stanowiła podstawę do znacznego różnicowania nagród za zdobyte punkty, natomiast ocena opisana stanowiła podstawę do wykonania zadań treningowych.

 

 

Przykład praktycznego zastosowania metody: prof. dr hab. R. Panfila i dr doc. J. Płaczka

 

Arkusz obserwacji został podzielony poziomo na pięciominutowe odcinki, w których zapisywano podczas analizy meczu zarejestrowanego na kasecie video następujące elementy gry zawodników:

 

  • w grze obronnej: odbiór piłki, przerwanie akcji przeciwnika, działania na zagrożenie bramki,
  • w działaniu konstruktywnym: poczynania skierowane na zdobywanie pola gry,
  • w grze ofensywnej: działania na kontrę, straty, stworzenie sytuacji bramkowej, strzał na bramkę.

 

Do poszczególnych elementów gry analizowanych w arkuszu obserwacyjnym zaliczono następujące działania:

 

Odbiór piłki:


  • wejście w posiadanie piłki podczas gry jeden na jednego,
  • wejście w posiadanie piłki podczas współdziałania dwóch zawodników ze sobą,
  • wejście w posiadanie piłki przez wyprzedzenie.

 

Przerwanie akcji:


  • wybicie piłki na aut, rzut rożny,
  • faul,
  • wybicie piłki rywalowi, który mimo to cały czas utrzymuje się przy piłce,
  • odpowiednie ustawienie się zawodnika i tym samym spowolnienie akcji przeciwnika.

 

Działanie zagrażające swojej bramce:


  • zagranie piłki do przeciwnika w pobliżu swojej bramki,
  • przechwycenie piłki przez przeciwnika po naszym zagraniu,
  • zagranie piłki do partnera w pobliżu własnej bramki, który jest atakowany przez przeciwnika,
  • umożliwienie przeciwnikowi oddanie strzału, dośrodkowanie
  • nieodpowiednie krycie, brak asekuracji.

 

Działania na zdobycie pola gry:


  • liczba kontaktów z piłką prowadzących do zdobycia pola.

 

Działania na kontrę:


  • strata piłki, po której przeciwnik wyprowadza szybki atak (kontrę),
  • złe ustawienie, błędy w kryciu, po których przeciwnik wyprowadza szybki atak (kontrę).

 

Straty:


  • niecelne zagranie, przegrany pojedynek, po których przeciwnik przejmuje piłkę.

 

Stworzenie sytuacji bramkowej:


  • dośrodkowanie piłki w pole karne przeciwnika zagrażające bramce przeciwnika,
  • zagranie piłki do partnera wychodzącego na pozycję umożliwiającą strzelenie gola,
  • wygranie pojedynku 1*1 w polu karnym przeciwnika,
  • uderzenie do bramki.

 

Strzały:


  • celne uderzenie do bramki przeciwnika.

 

W arkuszu obserwacyjnym wpisywano symbole i numery zawodników na koszulce wykonujących określone działania zaliczane do poszczególnych elementów gry.

 

W- rzut wolny dla zespołu obserwowanego,

R- rzut rożny,

A- aut,

ST- strzał do bramki,

D- dośrodkowanie w pole karne,

F- faul

 

Ocenie podlegali zawodnicy występujący w meczu co najmniej 45 minut (połowa meczu).

 

Czas gry

Wynik

Odbiór

Przerwanie akcji

Działania na zdobycie pola gry

Działania na kontrę

Działania zagrażające swojej bramce

Straty

Stworzenie sytuacji bramkowej

Strzały

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KRYTERIA OCENY ZAWODNIKÓW:

Obrońcy


Działania obronne (max. 5 pkt):

 

Odbiór:

  • 1-3 = 1 pkt
  • 4-6 = 2 pkt
  • 7-9 = 3 pkt
  • 10-12 = 4 pkt
  • pow.12 = 5 pkt.

 

Przerwanie akcji:

 

  • 1-3 = 1 pkt
  • 4-6 = 2 pkt
  • 7-9 = 3 pkt
  • 10-12 = 4pkt
  • pow.12 = 5 pkt.

 

Działania zagrażające swojej bramce:

 

  • 1-2 = -1pkt
  • 3-4 = -2 pkt
  • 5-6 = -3 pkt
  • 7-8 = -4 pkt
  • pow.8 = -5 pkt

 

Działania konstruktywne (max. 3 pkt):


Liczba kontaktów z piłką w celu zdobycia pola:

 

  • Do 20 = 0,5 pkt
  • 21-30 = 1 pkt
  • 31-40 = 1,5 pkt
  • 41-50 = 2 pkt
  • 51-60 = 2,5 pkt
  • Powyżej 60 = 3 pkt.

 

Działania ofensywne (max. 2 pkt):


Działania na kontrę:

 

  • 1-2 = -0,5 pkt
  • 3-4 = -1 pkt
  • 5-6 = -1,5 pkt
  • Powyżej 6 = -2 pkt

 

Straty:

 

  • do 3 = -0,5 pkt
  • 4-8 = -1 pkt
  • 9-13 = -1,5 pkt
  • Powyżej 13 = -2 pkt

 

Stworzenie sytuacji bramkowej:

 

  • 1 = 1 pkt
  • 2 = 2 pkt

 

Strzały:

 

  • 1 = 1 pkt
  • 2 = 2 pkt

 

Pomocnicy


Działania obronne (max. 3 pkt):

 

Odbiór:

 

  • 1-3 = 1 pkt
  • 4-6 = 2 pkt
  • 7-9 = 3 pkt
  • Powyżej 6 = 2 pkt

 

Przerwanie akcji:

 

  • 1-3 = 1 pkt
  • 4-6 = 1,5 pkt
  • 7-9 = 2 pkt
  • 10-12 = 2,5 pkt
  • Powyżej 12 = 3 pkt

 

Działania zagrażające swojej bramce:

 

  • 1-2 = -1 pkt
  • 3-4 = -2 pkt
  • Powyżej 5 = -3 pkt

 

Działania konstruktywne (max. 4 pkt):

 

Liczba kontaktów z piłką w celu zdobycia pola:

 

  • Do 30 = 1 pkt
  • 31-40 = 1,5 pkt
  • 41-50 = 2 pkt
  • 51-60 = 2,5 pkt
  • 61-70 = 3 pkt
  • Powyżej 70 = 4pkt

 

Działania ofensywne (max. 3 pkt):

 

Działania na kontrę:

 

  • 1-2 = - 0,5 pkt
  • 3-4 = -1 pkt
  • 5-6 = - 1,5 pkt
  • 7-8 = - 2 pkt
  • 9-10 = -2,5 pkt
  • Powyżej 10 = -3 pkt

 

Straty:

 

  • do 6 = -0,5 pkt
  • 7-12 = -1 pkt
  • 13-18 = -1,5 pkt
  • 19-24 = -2 pkt
  • 25-30 = -2,5 pkt
  • 31-35 = -3 pkt

 

Stworzenie sytuacji bramkowej:

 

  • 1-2 = 1 pkt
  • 3-4 = 2 pkt
  • Powyżej 4 = 3 pkt

 

Strzały:

 

  • 1 = 1 pkt
  • 2-3 = 2 pkt
  • Powyżej 3 = 3 pkt

Napastnicy

 

Działania obronne (max. 2 pkt):


Odbiór:

 

  • 1 = 1 pkt
  • Powyżej 1 = 2 pkt

 

Przerwanie akcji:

 

  • 1 = 1 pkt
  • Powyżej 1 = 2 pkt

 

Działania zagrażające swojej bramce:

 

  • 1 = -1 pkt
  • Powyżej 1 = -2 pkt

 

Działania konstruktywne (max. 3 pkt):

 

Liczba kontaktów z piłką w celu zdobycia pola:

 

  • 10-25 = 1 pkt
  • 26-40 = 2 pkt
  • Powyżej 40 = 3 pkt

 

Działania ofensywne (max. 5 pkt):

 

Działania na kontrę:

 

  • Do 3 = -1 pkt
  • 4-6 = -2 pkt
  • 7-9 = - 3 pkt
  • 10-12 = - 4 pkt
  • pow 12 = -5 pkt

 

Straty:

 

  • do 3 = -1 pkt
  • 4-6 = -2 pkt
  • 7-9 = -3 pkt
  • 10-12 = -4 pkt
  • Powyżej 12 = -5 pkt

 

Stworzenie sytuacji bramkowej:

 

  • 1-2 = 1 pkt
  • 3-4 = 2 pkt
  • 5-6 = 3 pkt
  • 7-8 = 4 pkt
  • Powyżej 8 = 5 pkt

 

Strzały:

 

  • 1 = 1 pkt
  • 2 = 2 pkt
  • 3 = 3 pkt
  • 4 = 4 pkt
  • 5 = 5 pkt

 

Autorzy: Paweł Dębski, Dariusz Tysper

 

Oceny wykonane wg powyżej opisanej procedury:

Ocena zawodników Legii Warszawa na podstawie analizy wybranych meczów w sezonie 2009/2010