Jeśli mielibyśmy wymienić jeden aspekt, bez którego ciężko wyobrazić sobie skuteczną grę w piłkę nożną, prawdopodobnie szybko wskazalibyśmy na efektywną komunikację.

 

Oczywiście np. indywidualna umiejętność celnego strzelania i podawania lub wyjątkowa szybkość poruszania się na boisku może chwilowo znacząco przybliżyć nas do zwycięstwa. Jednak bez optymalnego komunikowania się trudno jest myśleć o sukcesie „na dłuższą metę” – to jeden z powodów, dla których „mistrzowska drużyna zwykle pokona drużynę mistrzów”. Efektywna komunikacja na linii zawodnik – trener to złoty klucz, a my postaramy się przybliżyć Państwu jego najskuteczniejsze użycie.

 

Tylko słowa?

 

Gdy porusza się temat komunikacji w piłce nożnej, najczęściej zastanawiamy się nad tym, co powiedzieć – co, aby zawodnika/drużynę zmotywować; co, aby wstrząsnąć w odpowiednim momencie; co powiedzieć tuż przed najważniejszym meczem sezonu… Takie podejście do tematu można przyrównać do filozofii jak najwyższego wskaźnika posiadania piłki – zapominając, że zwykle to nie on decyduje o osiągnięciu pożądanego wyniku. Wypowiadane słowa są więc jak piłka podczas gry – bez pomysłu na ich odpowiednie wykorzystanie próżno oczekiwać efektywnej komunikacji (efektu). Bez względu na to, czy mówimy o relacji na linii trener – zawodnik, czy zawodnik – zawodnik.

 

Warto więc w tym miejscu przypomnieć, że komunikowanie obejmuje nie tylko stronę werbalną (wykorzystującą słowa), ale także (a może przede wszystkim) stronę niewerbalną. Szacuje się bowiem, że poprzez kanał niewerbalny przekazujemy ok. 50–70% informacji – co zdecydowanie powinno nas skłaniać do zastanowienia nie „co”, lecz „jak” mówimy.

 

Komunikując się bez użycia słów, mamy do dyspozycji następujące możliwości:

 

  • Wygląd fizyczny
  • Posturę ciała
  • Gesty
  • Pozycję ciała
  • Dotyk
  • Mimikę twarzy
  • Charakterystykę głosu (np. ton, tempo, głośność).

 

Oprócz samych słów możemy zatem wykorzystać cały arsenał możliwości, który pozwala dowolnie modyfikować informację, którą chcemy przekazać naszym podopiecznym i współpracownikom.

 

 

 

Efektywna, czyli jaka?

 

Efektywna komunikacja to taka, która pozwala skutecznie przekazać wszystkie informacje, na jakich nam zależy. Istnieje wiele aspektów, które sprzyjają efektywnej komunikacji – są też takie, które ją utrudniają. Poniższe przykłady mogą się odnosić zarówno do kontaktu „jeden na jeden”, jak i wymiany informacji z grupą. Pamiętajmy jednak, że rozmowy indywidualne mogą być również nieformalne (np. w autokarze, przy obiedzie). Wielu sportowców czuje wówczas większy komfort i przestrzeń do otwierania się. Trenerzy z kolei powinni zadbać o to, by rozmawiać ze wszystkimi zawodnikami, nie tylko z tymi robiącymi aktualnie „największą różnicę na boisku”.

 

O tym, co sprzyja efektywnej komunikacji oraz co ją utrudnia przeczytacie w artykule autorstwa psychologów Tomasza Kuracha i Marcina Sobczyka pt. „Posiadanie piłki to nie wszystko…, czyli o komunikacji słów kilka” opublikowanym w nr 3/2015 (10) czasopisma „Asystent Trenera”.

 

Tutaj można zamówić czasopismo „Asystent Trenera”