Prowadziłem jeden z lepszych treningów w sezonie. Przynajmniej tak mi się wydawało w trakcie. Wszystko było perfekcyjnie zaplanowane, zawodnicy wykonywali polecenia, przekazałem zawodnikom dużą ilość informacji techniczno-taktycznych, nie mieli oni również żadnych problemów z wykonaniem…

Aby skutecznie zaplanować trening indywidualny, należy znać charakterystykę działań meczowych, które występują na danej pozycji wśród zawodników występujących na najwyższym poziomie.

Przepis zabraniający bramkarzom otwarcia gry za połowę boiska istnieje w piłce dziecięcej już od dłuższego czasu. Problem jednak w tym, że przepis, który miał nakazać dzieciom grać od bramki, tak żeby ich tej trudnej sztuki nauczyć, niestety powoduje skutki odwrotne…

Kolejna propozycja doskonalenia umiejętności piłkarskich swoich podopiecznych w formie gry. Tym razem głównym założeniem jest budowanie ataku, poprzez utrzymanie się przy piłce na własnej połowie i wykorzystanie zawodników grających w bocznych i środkowym sektorze pola gry. Układ gry daje przynajmniej kilka możliwości modyfikacji jej przebiegu i celów do osiągnięcia.

Wiele mówi się o K-O-R, czyli Komitecie Oszalałych Rodziców. Głośne okrzyki, nerwy przy złych podaniach czy szaleńcza radość po golach są zachowaniem każdego człowieka, który kocha sport i emocjonuje się piłką nożną. Dlaczego miałby tego nie robić podczas meczu swojego syna?

Czy dzieci powinno się nauczać tylko techniki? Czy od 12. roku życia wchodzimy dopiero w zagadnienia taktyczne? Czy dzieci w grze treningowej zawsze się czegoś uczą? Jak duża powinna być ingerencja trenera w czasie takiej gry?

Nawiązując do zeszłotygodniowej propozycji ćwiczenia tygodnia FA, dzisiejsza gra również utrzymana jest w tematyce tzw. faz przejściowych. Jest to kolejna bardzo kompleksowa propozycja, która doskonali wszystko, co w piłce nożnej jest najważniejsze, czyli technikę, taktykę, zdolności fizyczne czy szeroko pojętą komunikację.

Tym razem dynamiczna gra, której głównym celem jest atak szybki. To bardzo kompleksowa propozycja, w której oprócz doskonalenia prostych umiejętności taktycznych, zawodnicy pod naporem przeciwnika szlifują zdolności techniczne oraz fizyczne. To jest właśnie piłka nożna. Proponowana gra wymaga od uczestniczących w niej stałej komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej.

Johann Cruyff kiedyś powiedział: „Nigdy nie widziałem całego zespołu młodzieżowego, który by zadebiutował. Robią to indywidualni zawodnicy. W związku z tym akademie powinny skupić się na indywidualnym rozwoju.”.

Zabawa w berka z reguły nie jest specjalnie uporządkowana jeśli chodzi o poruszanie się w niej zawodników. W przedstawionej propozycji jest to ściśle określone do momentu kiedy trener nie da sygnału. Niby prosta w przebiegu zabawa, a jednak wymagająca od ćwiczących szybkich reakcji, orientacji w przestrzeni czy zdolności sprzężenia ruchów.

Newsletter