W nr 6/2020 (41) Asystenta Trenera znajdziecie artykuł naszego stałego autora – Jakuba Śpiegowskiego pt. „Gra najlepszym nauczycielem”. Artykuł powstał na podstawie jego codziennej pracy w grupie wiekowej U11. Poniżej prezentujemy przykładową grę pochodzącą z tego właśnie artykułu.

Proces szkolenia rozpoczynający się od okresu naborów i składający się z trzech etapów, w trakcie których trenerzy podejmują decyzje dotyczące selekcji zawodników, to moment, w którym tworzy się reprezentacja regionu w kategorii skrzat. Daje ona tym samym początek każdej kolejnej kategorii.

Praca trenera na niższych szczeblach rozgrywkowych jest wyjątkowa z wielu względów. Swoim doświadczeniem dzieli się z nami Łukasz Tomczyk, trener w KS Victoria Częstochowa (Klasa A). Poniższy fragment pochodzi z artykułu „Zawsze o krok przed rywalem” opublikowanego w nr 4/2020 (39) czasopisma „Asystent Trenera”.

Na pewno praca trenerów na szczeblu centralnym bardzo różni się od pracy trenerów w niższych ligach. Trener pracujący w IV lidze, klasie okręgowej czy A klasie jest jednocześnie swoim asystentem, analitykiem, trenerem przygotowania motorycznego, trenerem mentalnym, a często także trenerem bramkarzy.

Opisana poniżej gra taktyczna 4 × 4 + 2 doskonaląca współpracę czwórki obrońców i czwórki pomocników została zaprezentowana w wydaniu specjalnym „Asystent Trenera Dzieci i Młodzieży 3” i jest częścią sprawozdania ze stażu trenerskiego w Akademii Piłkarskiej Interu Mediolan.

W przeciągu kilku ostatnich lat w treningu najmłodszych, podczas zajęć i meczów czy turniejów utrwalił się trend, podczas którego wyniki schodzą na dalszy plan, nie są prowadzone tabele, a na zakończenie wszyscy są nagradzani jednakowo za zaangażowanie i wysiłek włożony w grę. Czy jednak da się uciec od wyniku i całkowicie odizolować go w codziennej rywalizacji?

Poniżej opisane 2 ćwiczenia z części wstępnej pochodzą z konspektu treningu bramkarzy zaprezentowanego podczas Międzynarodowych Warsztatów dla Trenerów Bramkarzy (IGCW 2019) przez trenera Macieja Kowala, koordynatora szkolenia bramkarzy w Akademii Legii Warszawa.

Forma ścisła otwarta różni się tym od tradycyjnej formy ścisłej, że wymusza na zawodniku obserwację oraz podejmowanie decyzji. W tego typu ćwiczeniach ogranicza nas jedynie kreatywność. Poniżej przykład takiego ćwiczenia.

Zdarza się tak, że zastosowane ćwiczenie lub gra nie uwzględniają faz przejściowych. To bardzo duży błąd. Jednak wynika to z tego, że nie przewidziano zadania dla zawodnika po odbiorze piłki. Przykłady takich aktywności jest sporo. Najpopularniejszymi są pojedynki lub popularne ronda. Na czym to polega?

UEFA precyzuje, dlaczego warto wybrać futsal jako uzupełnienie i wsparcie procesu szkolenia w piłce nożnej. Poniżej 10 punktów wskazanych przez tę organizację.

Newsletter